Polen 2017

Fotodagboken innehåller bilder från en semestertripp till Polen (Warszawa och Kraków) 14-19 augusti 2017. Reskamrat var min kompis Magdalena.

Dag 6: 2017-08-19

Dagsindex

Warszawa 🛧: Frukost/Lunch/Hemresa

Frukosten intogs på hotellet som hade en riktigt ordentlig "hotellfrukost" + lite till (hann dock aldrig prova på att grädda mina egna våfflor).

Innan vi satte oss på planet hem så tog vi en vända på stan och shoppade lite. På väg tillbaka till hotellet så öppnade sig skyarna och bjöd på ett tvättäkta sommarhällregn.

Det blev en sen lunch på Business Shark på flygplatsen i form av en utsökt tallrik sushi och den hjälpsamma (vi kunde "dumpa"" alla våra polska mynt när vi betalade å sen fylla på med de få złoty som saknades med kreditkort) servitören visade sig tidigare ha bott i norra Norrland i många år å pratade väldigt bra svenska.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Regnet plus den kraftigt försenade boardingen av flygplanet, självklart utan någon som helst information på flygplatsen 😡, var avsteg från en annars alldeles utmärkt resa. Personligen hade jag i och för sig inte protesterat om det inte varit så himla varmt, framför allt inte dagen vi besökte Auschwitz/Birkenau. Men det kändes som ett i-landsproblem.

Eftertankar

Med några veckors distans till resan så har några saker fastnat lite extra, förutom det rent uppenbara såsom besöket i Auschwitz/Birkenau.

Det första är hur billigt det var i Polen. Visst hade vi läst och hört om det innan men det slår en inte riktigt förrän man är på plats å ätit en riktigt god trerättersmiddag, inklusive dryck, å notan landar på runt 350 kronor för två personer. Och det är inte bara maten som är mycket billigare, det mesta verkar vara billigare. Köpte bl.a. ett par ASICS löparskor för ganska prick ½ priset i jämförelse med vad dom kostar i Sverige.

Det andra är hur vänliga folk var. Finns mer än en taxichaffis i Stockholm som kunde ha lärt sig något utav chaffisen som skjutsade oss till/från saltgruvan i Wieliczka. Vi gjorde upp om ett fast pris innan vi började åka. Han frågade direkt när vi började rulla om vi redan hade inträdesbiljetter och när vi sa att vi inte hade det men hade tänkt köpa det på plats så föreslog han att vi skulle köpa biljetter på turistbyrån i Kraków för köerna på plats vid gruva var så långa (vilket visade sig stämma till 100%). Sagt och gjort. På turistbyrån fick vi info om att det bara var runt 15 grader varmt längst ner i gruvan och att vi borde klä oss efter det. Inga namn nämns 😉 men en utav oss behövde lite varmare kläder så det blev en sväng runt vårat hotell. Och allt det utan att det fasta priset ändrades!!!

Det tredje var lite förvånande; att en ung servitris på en restaurang som låg precis bredvid ett utav Warszawas störst hotell inte kunde ett ord engelska. Annars verkade de flesta kunna engelska någorlunda hyfsat med undantag för den äldsta generationen (lite som här hemma i Sverige).