Kraków 2017

Fotodagboken innehåller bilder från en semestertripp till Kraków 15-17 december 2017, som var min present till min mamma på hennes 80-årsdag.

Många utav fotona är tagna på kvällen (trots att vi varit ute på stan mitt på dagen), så att all julbelysning kommer till sin rätta!

Dagsindex

2017.12.15 - Hotellet

Efter en timmes försening på Skavsta flygplats (snöfall) så var det en händelselös flygresa till Kraków å incheckning på hotell Golden Tulip Krakow City Center (adress Łobzowska 8).

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Receptionen gav bra vibbar om att vi hade hamnat på ett riktigt bra, och fantastiskt prisvärt, hotell.

Fantastiskt trevliga rum; alla rum verkar vara dubbelrum (som man får även om man beställt enkelrum).

Frukostmatsalen (som övergick till att vara hotellets restaurang vid lunch å på kvällen) gick inte av för hackor!

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å baren får också högsta betyg.

Får ge hotellet högsta betyget jag kan ge: om jag åker till Kraków igen så kommer jag med största sannolikhet bo där igen!

2017.12.15 - Stare Miasto (Gamla staden)

Efter att vi checkat in så var det dags att göra stan å i och med att hotellet låg på krypavstånd från gamla stan i Kraków så var det ditåt vi styrde kosan.

Å vi hann inte gå långt innan vi sprang på den första juldekorationen. I form av en julganskula i jumboformat, ståendes på Plac Szczepański.

Det var lite småkyligt, bara 3-4 grader varmt, så efter ett tag började vi se oss om efter något varmt att dricka å sprang på en utav många "tunnor" där dom sålde en blandning av sött te och Śliwowica. Å det var mycket godare än vad det låter, lite glöggaktigt men med mera "vuxen" smak.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Försökte mig på att fotografera den imponerande belysningen inuti den imponerande Sukiennice, som ligger mitt på torget, men gick bet på att få till det riktigt bra. Note to self: ta med stativet nästa gång!

2017.12.15 - Lunch - Restauracja Sławkowska 1

Dagens lunch intogs på Restauracja Sławkowska 1 (adress ul. Sławkowska 1).

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å valet av mat var givet: en Talerz Polski (Polish Plate/Polsk Tallrik). Å det där med att en tallrik ska vara för en person ska man ta med en nypa salt. Jag var riktigt hungrig men fick bara i mig 2/3. Så en tallrik hade varit perfekt att dela på för mig och mamma. Men den var förbaskat god!

Självklart nedsköljd med en god polsk öl. En Amber Koźlak, ett mörkt bocköl.

2017.12.15 - Galeria Krakowska

Varje storstad med självaktning ska ju självklart ha ett stort köpcentrum å i Kraków så heter det Galeria Krakowska. Det ligger verkligen i centrum, inte många minuters promenad från gamla stan.

Å det första vi möttes av var den stora granen utanför den stora sidoingången.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Det fanns en bänk framför granen för den som ville vila sina fötter och/eller posera för ett fotografi. Min lilla mamma gjorde både och.

Granen var stilig i dagsljus men den blev något helt annat när mörkret fallit.

Hann inte ens in i köpcentrumet innan jag hittade det första julpyntet som hamnade framför tv:n när jag kom hem.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å väl inne i köpcentrumet så blev det också en julig kakburk från Home & You.

2017.12.15 - Runda av för kvällen

Jag gjorde en sista sväng på stan för att fotografera å sprang bland annat på Saurons sommarstuga, eller var det Barbakan?

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å var det Gandalf till häst eller en utav de tre vise männen man försökt avbilda här?

En dietist hade nog haft vissa invändningar mot vårat kvällsmål, som bestod av chokladsuffle...

...och irish coffe i hotellets restaurang. Chokladsufflen var himmelskt god och irish coffen höll världsklass!

2017.12.16 - Frukost

Dag två började inte helt oväntat med en frukost på hotellet.

Å för att vara ett så pass litet hotell så var det en frukost i världsklass; bara en sån sak som att dom hade två olika äggröror!

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

2017.12.16 - Stare Miasto (Gamla staden)

Stegen styrdes mot gamla stan även dag två.

Det var några grader kyligare än dagen innan så vi passade på att ta oss ett glas varm Wino Grzane (glögg) i en utav de inbyggda små uteserveringarna, å i vårat fall så var det SŁODKI WENTZL CAFÉs uteservering (adress Rynek Główny 19). Å det var en riktigt god glögg, med en apelsinklyfta (med skal) i.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å när vi betalade våran glögg så fick vi en CD med polsk körmusik att ta med oss hem. Trevligt!

Det märktes att det var lördag för det var betydligt mycket mera folk på torget och istället för förinspelad julmusik så var det live som gällde.

Det kryllade av matvagnar, en del finare än andra.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Granen på stora torget gick inte av för hackor.

Även hästekipagen var "pimpade" med ljuskällor.

2017.12.16 - Lunch - India Masala

Dagens lunch blev en favorit i repris, se fotodagboken Polen 2017: India Masala (adress Mały Rynek 2).

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Väldigt mysig restaurang, känns lite som att man hamnat i någons (indiska) vardagsrum. Vi satt vid bordet till höger.

Vi började med förrätt i form av papadams...

...och Onion Bhaje Pakora.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Mamma åt en Kyckling Korma till huvudrätt.

Å jag åt en Paneer Butter Masala.

2017.12.16 - Galeria Krakowska

Å självklart fick också Galeria Krakowska ett besök utav oss även denna dag. Själva huvudingången gick inte av för hackor när det gäller belysning.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

På väg tillbaka till hotellet så slank jag in på Conhpol (adress Wiślna 9) å köpte det där paret skor jag spanat in på förmiddagen.

Kvällen blev en repris i fråga om "kvällsmat": chokladsuffle och irish coffe.

2017.12.17 - Hemresa

Hemresan, som började i en taxi redan kl. 07:00, blev inte helt händelselös. Vi fick utrymma flygplatsen pga. brandlarm. Oklart om det faktiskt brann men man tog det säkra före det osäkra så fick vackert traska ut i kylan å vänta tills kusten var klar. Så vi kom iväg 1 timme senare än beräknat.

Men trots all kalabalik så hann jag med att "bränna" de sista polska sedlarna på "Sleeping Beauties" av Stephen King och hans son Owen King.