ISLAND RUNT 2022

Fotodagboken innehåller bilder från en semestertripp runt Island 3-10 juli 2022. Reskamrater var min bästaste reskompis Magdalena å den tappra lilla Toyotan som tog oss runt hela ön.

Dag 5: 2022-07-07

Dagsindex

Bondgården mitt ute i ingenstans

Vi startade dagen såsom man bör göra, med frukost. Å vi kunde inte klaga på utsikten från frukostmatsalen.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Sen var det dax att nöta lite asfalt, och grusväg, så vi styrde norrut på väg 95 för att sedan fortsätta västerut på väg 1.

Vi började med att göra en avstickare till Möðrudalur, som är en bondgård i Norður-Múlasýsla och den högst bebodda platsen i landet, 469 m över havet. Å det är ingen överdrift att påstå att den låg mitt ute i ingenstans å att det var ett vindpinat ställe! Vilket man tänkt på när man byggt sina hus.

Låga och små hus var regeln och kyrkan var inget undantag.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Kyrkans altartavla var av det lite mera ovanliga slaget, ingen lättklädd "brooding" kille på ett kors här inte...😄

Spetsa öronen alla folkskygga misantroper, det gick att hyra stugor! Men du bör gilla hård vind; teleobjektivet var utdraget till max och blev ett sånt vindfång i den hårda blåsten att det inte gick att få till en knivskarp bild.

Efter all blåst var det skönt att smita in på kaféet å skölja ner en gobit med varm choklad.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Sedan letade vi oss tillbaka till väg 1 å fortsatte norr/västerut och vek av norrut på väg 862.

Dagens bilåkande tog plats i de mera öde och karga delarna av Island.

Men även här så kunde man se det vi självsvådligt utnämnde till Islands landsblomma, den blå lupinen. Blå lupiner fanns banne mig nästan överallt utmed vägarna.

Dagens lunch - Matsäck

Dagens lunch var inget att ödsla pixlar på, vi åt upp det sista av det bröd, pålägg och frukt vi köpt några dagar tidigare.

Prometheusfallet

Om förmiddagens tema var lågt å smått så skalade vi upp ordentligt på eftermiddagen när vi besökte Dettifoss i Vatnajökulsþjóðgarður (Vatnajökulls nationalpark), som många anser är Islands mäktigaste vattenfall.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Science fiction älskaren kanske tycker att det är något bekant över vattenfallet (eller reagerat på namnet på den här delen av fotodagboken) å visst är det så. Det var här öppningsscenen i Alien-filmen Prometheus spelades in.

Det var här han stod.

Uppströms så fanns det ett lite mindre fall, Selfoss, som inte var så dumt men som självklart bleknade i jämförelse med Dettifoss.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Efter Dettifoss så åkte vi norrut på väg 862 och sedan västerut på väg 85 och följde sedan kusten ner till Húsavík, där vi rekade parkeringsplats inför morgondagens valsafari och passade på att äta middag.

Utsikten från hamnen i Húsavík.

Middag i Húsavík - Restaurang Salka

Dagens middag åt vi på restaurang Salka i Húsavík.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Jag tog Grilað lambainnralæri steikt grænmeti, smælki kartöflur og rauðvínsgljái (grilled lamb with fried vegetables, mini potatoes and red wine glaze). Fantastiskt gott! Note to self: titta var mobilkameran fokuserar innan du knäpper ett kort...Magdalenas glas har perfekt skärpa.

Magdalena tog Wok steiktur kjúklingur og grænmeti í satay sósu, hrísgrjón, beikon og cashew hnetur. Seam brauð (stir fried chicken and vegetables in a satay sauce, rice, bacon and cashew nuts. Sesam seed bread).

Dagens boende - Stöng Guesthouse

Sen bar det av söderut utmed väg 85, 845 och 1 för att sedan skumpa några kilometer grusväg.

Dagens boende var Stöng Guesthouse.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Det var inte så att rummet var dåligt på någotvis men det var det "minst bästa" 😃 rummet på hela resan, med gemensam toalett och dusch (som jag glömde fotografera).

Ligger dagens boende lite utanför närmaste tätort? Jovars...

Stöng Guesthouses pluskonto vill jag bokföra att dom sålde fina tröjor till väldigt bra priser och jag slog till på en med snella hestar på (följare av Speljuntan förstår...).

📷 Fotoutrustning

Alla filmer och några av fotografierna är tagna med en Samsung Galaxy S21.

Merparten av fotografierna är tagna med en Nikon D3100 utrustad med ett Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR objektiv och ett Polaroid CPL-filter.