ISLAND RUNT 2022

Fotodagboken innehåller bilder från en semestertripp runt Island 3-10 juli 2022. Reskamrater var min bästaste reskompis Magdalena å den tappra lilla Toyotan som tog oss runt hela ön.

Dag 8: 2022-07-10

Dagsindex

Island - Sverige

Frukost, den bästa frukosten under hela resan, utcheckning och sista resan med vår trogna kamrat från Toyota.

Halvvägs till Keflavíks flygplats så fick vi äntligen beskedet att våra standby-biljetter "förvandlats" till biljetter med utpekade sätesnummer. Stor glädje!

Island visade sig från sin lite mera väntade sida i fråga om väder och vind och macken där vi stannade för att tanka upp bilen innan återlämningen levde upp till sitt namn.

Trippmätaren i bilen visade på 2093 km när vi lämnade ifrån oss den på flygplatsen. Sen blev det blev några timmars väntan innan vi fick borda planet men vi hade i alla fall en någorlunda trevlig utsikt där vi satt å väntade.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Tidnings/bokaffären på flygplatsen, Penninn Eymundsson, tjänade en å annan isländsk krona på mig å bland annat senaste numret av Andrés Önd, som uppenbarligen också var på semester, och...

... Sigurgeir Sigurjónssons fantastiska fotobok "Made In Iceland" bytte ägare.

Å en regnbåge välkomnade oss när vi trötta men mycket nöjda landade på Arlanda.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Färden mellan Arlanda och hemmet blev tämligen odramatisk men det märktes att man vant sig vid få bilar på vägarna; kändes som att det var bilar precis överallt på E4:an fastän klockan passerat 22:00 med god marginal.

Summering

Summering med ett ord: kanonresa!

Summering med lite flera ord: att vi hyrde en bil och själva bestämde var/när/hur länge vi skulle stanna till mellan övernattningarna var nyckeln till hela resan. Vi såg mer än en busslast med turister som stressade runt mellan de vanligaste turistattraktionerna och vi var inte det minsta avundsjuka. Som kur för stressade personer så var vår resa perfekt!

Många frågade innan resan om det inte var väldigt dyrt på Island å jo, det mesta var lite (men inte jättemycket) dyrare än i Sverige. Lustigt nog var bensinen aningens billigare. Men alla sevärdheter utanför Reykjavik var gratis (med undantag för valsafarin och båtturen på glaciärsjön) så det var i alla fall ingenting jag gick å tänkte på. Men om man reser på en tajt budget så kan jag tänka mig att det blir lite jobbigt och kanske inte odelat roligt.

Vi valde att boka en paketresa inkluderande flyg, hyrbil och övernattning med frukost och gemensam toalett å dusch. Det sista kanske låter lite avskräckande men bara 3 av 7 övernattningar var på ställen med gemensam toalett och dusch å det var aldrig någon kö på något av dessa ställen. Å inget av ställena var något lopphotell (till skillnad mot hotellet vi bodde på i Toronto 2018...).

Vi åt gott varje dag och försökte äta sånt som islänningarna är bra på att laga till, dvs lamm och fisk. Å vi blev inte besvikna. Sen gick åsikterna isär; måste man prova hákarl eller inte? Vi landade i att vi var överens om att vi inte var överens. Ett tips om man gör det rätta 😀 och provar, lukta inte på den innan du äter! En sak som i alla fall jag uppskattade var att man inte betalar dricks på restauranger på Island. Är alltid orolig för att man betalar för lite dricks å att personalen ska tycka att man är en snåljåp.

Om man inte går igång på storslagna naturupplevelser så bör man nog stanna i Reykjavik å går man igång på dessa så är en vecka ganska lagom för att inte helt tröttna på storslagna öde vidder och vattenfall.

Å hur var det nu med vädret? Jo tack, för oss som inte gillar värme så var det perfekt! Temperaturen låg runt 12-13°C och av 8 dagar så regnade det 1½ dag. Men se upp för solen! Jag blev tvungen att besöka apoteket redan dag 2 för att inhandla solskydd å något som kunde lindra solsvedan från dagen innan.

Skulle jag kunna tänka mig att åka tillbaka? Japp! Kändes som att vi bara skrapade på ytan i fråga om vad Reykjavik hade att erbjuda.

Behöver kanske inte sägas men se till att göra som jag, välj den bästa reskamraten du kommer på! Kanske kan vara svårt att mäta objektivt men bara det faktum att vi aldrig kände behov av att slå på radion i bilen är ett kvitto så gott som något. Å en bekväm bil är inte heller något att fnysa åt.

⛽ 🚗 Eftertankar (pun intended)

Med någon veckas distans till resan så har några saker fastnat lite extra i fråga om att köra bil på Island.

Om du tänker göra som vi gjorde, bila runt hela Island, så testa för guds skull vilka bensinstationer som ditt kort fungerar på så fort du bara kan!!! Det visade sig att våra kort (SEB debit/kredit) inte fungerade på N1 (flest obemannade stationer på Island) men tack och lov på Orkan (näst flest stationer).

Riksväg 1 ("ringvägen") löper runt hela Island och kan nog närmast jämföras med E4:an här hemma i Sverige. Men i fråga om kvalitet på själva vägen så är det nästan elakt att jämföra vägarna. Båda är i och för sig asfalterade men sen slutar likheterna. Riksväg 1 är till stora delar enkelfilig och många broar är så smala att dom bara har ett körfält. Vägren saknas i stort sett helt, vilket gör det extraspännande med tanke på att många får går helt fritt på Island å inte drar sig för att stå vid vägkanten och beta.

Man mer eller mindre förväntas veta vart man ska, det är liten eller ingen förvarning när det gäller avtagsvägar, så Google Maps eller en bra karta är snudd på ett måste (och Google Maps är sisådär på sina ställen). Om man missar avfarten så kan det bli svettigt med tanke på tidigare nämnda avsaknad av vägren att köra ut på och sen vända när trafiken tillåter.

Det märks att Island tar turistnäringen på stort allvar! Vid alla sevärdheter av rang hittar man bra parkeringsplatser och välskötta, å många, toaletter. Enda saken jag vill föra till minuskolumnen är papperskorgarna, eller rättare sagt den nästan totala frånvaron av papperskorgar både i städerna och vid sevärdheterna. Man uppmanas att ta med sig skräptet, så ladda med en påse eller två i bilen för just det ändamålet.

Ta med frukt eller annat mellanmål å något att dricka; det kan vara lååångt mellan samhällena och möjligheten att köpa sig något att äta å dricka!

📷 Fotoutrustning

Alla filmer och några av fotografierna är tagna med en Samsung Galaxy S21.

Merparten av fotografierna är tagna med en Nikon D3100 utrustad med ett Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR objektiv och ett Polaroid CPL-filter.