ISLAND RUNT 2022

Fotodagboken innehåller bilder från en semestertripp runt Island 3-10 juli 2022. Reskamrater var min bästaste reskompis Magdalena å den tappra lilla Toyotan som tog oss runt hela ön.

Dag 6: 2022-07-08

Dagsindex

Valsafari

Å så var det fina vädret borta. Efter en tidig frukost så var det tunga skyar å vindrutetorkare på under färden till Húsavík för valsafari. Avfärden från Stöng Guesthouse var uppenbarligen lite i tidigaste laget för min del, glömde lämna tillbaka nyckeln å kom på det först när vi mer eller mindre var framme i Húsavík. Men hatten av för damen i receptionen på Stöng Guesthouse! När jag ringde och berättade att jag fått med mig nyckeln å att vi just var på väg att ge oss ut på valsafari men kunde lämna tillbaka nyckeln på eftermiddag så lugnade hon ner mig å sa att hon hade ändå ärenden i Húsavík och om jag bara talade om vilken arrangör vi valt för valsafarin och lämnade nyckeln där så skulle hon hämta upp den. Snacka om kundservice: fem stjärnor!

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Man undrar ju om denna skylt satts upp inne på toaletten vid Gentle Giants reception på förekommen anledning...

Sylvia - Båten som tog oss till havs i vår (foto)jakt på val.

Man kunde även välja en variant där man åkte längre ut på havet och även garanterades att se lunnefåglar men med tanke på hur dåligt vädret var i början så kändes det som att vi valde rätt båt. Vare sig kameran eller mobilen var vattentäta så det blev inga bilder på det piskande regnet och den grova sjön. Regnet försvann men vågorna bestod och det var mer än en utav våra medresenärer som lämnade kvar frukosten ute i havet (fastnade på film men jag besparar er det).

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Å fick vi se någon val? Jodå, till slut fick vi syn på en liten, ca 10 meter lång, knölvalshona som tyvärr var lite kamerablyg.

Krusningen på ytan därborta, kan det vara...

...en VAL!

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Min kamera, en gammal Nikon D3100, fick verkligen bekänna färg och den lyckades inte helt i fråga om att ta en bra serie med bilder. Den klarar tyvärr bara 3 bilder i sekunden. Så nu är dess ersättare på gång med posten, en Nikon D7100 i skick som ny, som klarar 6 bilder i sekunden och har mer än dubbelt så många pixlar.

Fisklunch i Húsavík - Gamli Baukur

Lätt frusna klev vi av båten å stormade mot (bokstavligen) närmaste restaurang, Gamli Baukur.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Jag slog till på deras fiskisúpa Bauksins (fisksoppa med bröd), som var otroligt god å värmande efter vår lilla båtutflykt.

Å enligt säkra källor så var deras fiskgratäng också god å värmande.

Varmt & kallt - Geotermiska marker & vattenfall

Efter lunchen styrde vi kosan först söderut och sedan österut mot området runt Krafla.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Den lilla sjön ser inbjudande ut men vattnet är nästan 100°C.

Kratersjön Víti, med sitt klarblåa vatten.

Å vid Víti lyckades vi ta en bild på Rob Halfords svenska halvbror, iklädd en nyinköpt islandströja...😃

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Sen letade vi oss tillbaka till väg 1 och styrde slingrande västerut.

På vägen från Krafla till kvällens hotell så tog vi en bensträckare vid Goðafoss. Det finns en myt rörande varifrån Goðafoss fått sitt namn. Enligt myten så ska lagmannen Þorgeir Ljósvetningagoði, efter att han gjort kristendomen till den officiella religionen på Island vid alþingi år 999 eller 1000, ha slängt sina asagudsstatyer i vattenfallet. Å därmed givit vattenfallet namnet gudarnas vattenfall.

Middag utmed vägen - Grill 66/Olis

Efter Goðafoss så fortsatte vi västerut på väg 1.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Vad kan vi säga till vårat försvar annat än att klockan var halv åtta å det var nästan en timmes bilkörning kvar till hotellet? Dagens middag intogs på Grill 66/Olis i Varmahlíð.

Skammen var nästan total då det enda som lockade på menyn var hamburgare, resans tredje... Inte så att det inte var gott å inte gick att äta men det var nog ändå utan konkurrens resans kulinariska nadir.

Dagens boende - Dæli Guesthouse

Nu bet vi hop och följde väg 1 ut till kusten å sen söderut på samma väg för att avsluta med inte fullt en mil på väg 715.

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Dagens boende var Dæli Guesthouse, i ett eget litet hus (som inte kom med på bild men låg strax till höger om bilden på receptionen och restaurangen/baren).

Helt klart bästa rummet så här långt på resan. Men varmt som i en bastu; draperierna var undandragna och solen hade legat på hela eftermiddagen och kvällen (solen gick ner först 23:40) så termometern visade 32°C...

Öppnade fönstren och drog för draperierna innan filmandet (solen sken så starkt att första filmen blev mer eller mindre otittbar pga det starka skenet).

I väntan på att temperaturen skulle sjunka så pass mycket att det gick att sova i rummet så återupptog jag det nästintill blotliknande sjöslaget 😉 som startade på hotellet dag två å läskade mig med ännu en kall inhemsk öl (ingen smaksensation men släckte törsten, betyg 2.5/5).

(klicka på bilden för en högupplöst bild)

Man kunde ju inte klaga på att det var tättbebyggt runt huset vi bodde i å är man vaken så hinner man se en skymt av huset och dess ytterdörr precis i början av filmen...

📷 Fotoutrustning

Alla filmer och några av fotografierna är tagna med en Samsung Galaxy S21.

Merparten av fotografierna är tagna med en Nikon D3100 utrustad med ett Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR objektiv och ett Polaroid CPL-filter.